Adtraction Blogg

Att skriva effektiva recensioner

Att skriva egna recensioner om olika produkter är ett av de mest effektiva verktygen inom affiliatemarknadsföring.

Genom att utforma recensionerna för att intressera och inspirera läsarna ökar chanserna till köp. Det gäller dock att man lyckas uppmana läsarna till att köpa utan vara alltför inriktad på försäljning. Här är några tips för att skriva recensioner som både informerar och motiverar.

Hitta en produkt som motiverar dig

Visst, man kan skriva en recension om nästan vilken produkt som helst, men det det är mycket lättare att skriva en bra recension om en produkt som man verkligen är intresserad av. Intresse och engagemang för produkten lyser igenom i recensionen. Gör en lista över saker och produkter som intresserar dig och utgå från den.

Använd rätt nyckelord

Det är naturligtvis ingen poäng med att skriva en recension om ingen läser den. Därför är det viktigt att man optimerar texten inte bara för läsarna utan även för sökmotorerna. Skriv en lista över fraser och ord som folk kan tänkas använda när de söker efter information om den aktuella produkten. Skriv sedan in dessa i sökordsverktyget i exempelvis Adwords och bestäm vilka fraser som kommer att ge mest trafik. Använd sedan dessa fraser på lämpliga ställen i din text.

Testa produkten

Poängen med en recension är att personen som skriver verkligen har använt produkten och vet något om den. Ta dig tid att verkligen testa produkten och sätt dig in i fördelar och nackdelar. Det sista du vill göra är att sprida felaktig information till dina läsare. Det kan skada din trovärdighet ordentligt.

Lägg extra tid på rubriken

Använd inte bara det typiska "Recencion av [produktnamn]". Försök istället att skriva en rubrik som som lockar besökaren att klicka på den. Rubriker i form av frågor fungerar ofta bra, exempelvis "Är (produktnamn) verkligen så bra som alla säger?" Tänk på att mängden information på internet är i princip obegränsad, så det gäller att skilja sig från mängden genom att använda "klickvänliga" rubriker.

Fokusera på fördelarna

Funktioner är tekniska aspekter hos en produkt som gör att den skiljer sig från konkurrenterna. Fördelar beskriver hur funktionerna gynnar konsumenten. Till exempel, en funktion hos en iPod kan vara att man kan lagra upp till 120 GB. Fördelen med detta är att användaren har mängder av utrymme för hela sin musik-, video- och fotosamling. När man skriver en recension bör man alltid fokusera på fördelarna istället för funktionerna. Konsumenterna är nämligen själviska och bryr sig bara om hur de personligen kommer att gynnas av att köpa produkten.

Använd statistik

Hur effektiv din recension är beror mycket på vilket förtroende dina läsare har för dig. Utan förtroende betyder din recension ingenting för dem. Statistik och rekommendationer är bra verktyg för att skapa förtroende. Försök hitta statistik som visar den aktuella produktens fördelar. Ju fler bevis du har att produkten fungerar desto större sannolikt är det att dina läsare kommer att köpa den.

Underlätta skummande

Du har säkert sett så kallade "heatmaps" som visar hur människor läser webbinnehåll, dvs de tenderar att skumma innehållet snarare än att läsa det fullt ut. Det innebär att dina recensioner måste tillgodose läsarens behov att skumma och lätt identifiera de viktiga delarna. Detta kan åstadkommas genom att man skriver korta stycken, gör listor med punkter, använder fetstil för viktiga fraser, etc

Använd bilder

Folk vill se produkten de läser om och funderar på att köpa. Använd minst en bra bild av produkten i din recension.

Ha en slutsats

Recensioner har inte den typiska uppmaningen till köp som man ser i vanliga annonser. Detta beror på att de inte är avsedda att vara enbart säljande. Däremot behöver de en slutsats för att motivera läsaren att agera. Det bästa sättet att göra detta är genom att ge en tydlig personlig rekommendation i slutet av recensionen.

Detta är en fri översättning av en föredömlig artikel av Eric Brantner på ReveNews.

Få det senaste från vår blogg

Se fler blogginlägg